Παρασκευή 29 Οκτωβρίου 2010

Α' ΛΥΚΕΙΟΥ


ΜΑΘΗΤΗΣ ΤΗΝ ΩΡΑ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ
ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΟΥ
ΔΙΑΤΑΞΗ ΠΕΙΡΑΜΑΤΟΣ
ΆΛΛΟΣ ΜΑΘΗΤΗΣ ΤΗΝ ΩΡΑ ΠΟΥ
ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΕΊ ΤΟ ΠΕΊΡΑΜΑ ΤΟΥ









Η ΒΑΣΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ
Η Βασική Έρευνα  είναι εκείνη που καθοδηγείται από τη περιέργεια ή το ενδιαφέρον των επιστημόνων και έχει σαν σκοπό να εξηγήσει να ερμηνεύσει και να κατανοήσει γιατί ο κόσμος "είναι όπως είναι". Ο βασικός της σκοπός είναι να παράγει γνώση κι όχι να κατασκευάσει ή να επινοήσει κάτι. Κατ' αυτό τον τρόπο οι διάφορες ανακαλύψεις που προκύπτουν από  μια βασική έρευνα δεν φαίνεται να έχουν άμεση εμπορική αξία.
Παραδείγματα από το πεδίο της βασικής Έρευνας
1. Πως άρχισε η δημιουργία του Σύμπαντος;
2. Από τι συνίστανται τα πρωτόνια, τα ηλεκτρόνια και τα νετρόνια;
3. Πως αναπαράγονται τα μυκετόζωα;
Ποιος είναι ο ειδικός γενετικός κώδικας της μύγας του Bates;

Η ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΕΡΕΥΝΑ
Η Εφαρμοσμένη  έρευνα έχει σαν προορισμό την επίλυση πρακτικών
προβλημάτων του σύγχρονου κόσμου κι όχι να την παραγωγή επιστημονικής
γνώσης αυτής καθ' εαυτής. Κάποιος θα μπορούσε να πει ότι ο σκοπός της
εφαρμοσμένης έρευνας είναι να βελτιώσει την ανθρώπινη κατάσταση.

Παραδείγματα από το πεδίο της εφαρμοσμένης Έρευνας
1. Βελτίωση της γεωργικής παραγωγής
2, θεραπεία ειδικών ασθενειών
3. Εξοικονόμηση ενέργειας στο σπίτι, την βιομηχανία και στις μεταφορές

ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΕΣ ΕΠ. ΕΡΕΥΝΑΣ
Ένα σημείο σύγχυσης της Επιστημονικής Ερευνητικής Διαδικασίας αποτελεί
το γεγονός ότι, δεν αντλούν όλοι οι επιστημονικοί κλάδοι τα συμπεράσματα
τους με τον ίδιο τρόπο. Οι λεγόμενες Φυσικές Επιστήμες (π.χ. Φυσική, Χημεία,
Βιολογία) χρησιμοποιούν πειραματικούς τύπους της επιστημονικής μεθόδου.
Δηλαδή  πραγματοποιούν  πειράματα, αντλούν αριθμητικά δεδομένα, τ'
αναλύουν και στη συνέχεια διατυπώνουν τα συμπεράσματα τους.
Στις κατ' εξοχήν Περιγραφικές Επιστήμες (π.χ. Ζωολογία, Ανθρωπολογία,
Κοινωνιολογία, κλπ )  συνήθως  εφαρμόζεται ειδικού τύπου έρευνα που
περιλαμβάνει συλλογή πληροφοριών μέσω παρατήρησης ή δημοσκόπησης.
Παρ' όλα  αυτά, αυτό που είναι κοινό ανάμεσα σε όλες τις επιστήμες είναι η
διατύπωση  μιας υπόθεσης  που θα εξηγεί ορισμένες παρατηρήσεις, η
συλλογή δεδομένων, και η βασισμένη στα παραπάνω δεδομένα άντληση
συμπερασμάτων  τα οποία επικυρώνουν ή διαψεύδουν την αρχική μας
υπόθεση.  Η  διαφορά λοιπόν  ανάμεσα  στις διάφορες επιστημονικές
μεθοδολογίες συνίσταται στο τι θεωρούμε δεδομένα για κάθε επιστημονικό
κλάδο και πως τα δεδομένα αυτά συλλέγονται και επεξεργάζονται.
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΣΦΑΛΜΑΤΑ
Αν κατά την διάρκεια του πειράματος δεν παρατηρήσουμε μεταβολές της
εξαρτημένης μας μεταβλητής, είναι πιθανόν, η μεταβλητή που επιλέξαμε να
μην επηρεάζεται από το σύστημα που εξετάζουμε.
Αν μετά  από μια σειρά πειραμάτων παρατηρήσουμε  ασυνέπεια στα
αποτελέσματα  μας ή και προσανατολισμό που  δεν οδηγεί σε γόνιμα
συμπεράσματα,  είναι πολύ πιθανόν να εκτελούμε κάποια πειραματικά
σφάλματα που επηρεάζουν τα αποτελέσματα μας. Το πρώτο πράγμα που
πρέπει να ελέγξουμε είναι ο τρόπος εκτέλεσης των πειραμάτων μας. Πιθανά
σφάλματα θα μπορούσαν να είναι:
1. Αναξιόπιστη μέθοδος μέτρησης, 2. Λανθασμένη ανάγνωση κλίμακας,
3. Λανθασμένη ένδειξη οργάνου
Εάν τελικά διαπιστώσουμε ότι κάποια πειραματικά λάθη επηρεάζουν την
εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων, θα πρέπει να ξαναδιατυπώσουμε τον
σχεδιασμό των πειραμάτων μας. Αρχίζουμε εκ νέου, επανεξετάζοντας βήμα-
           βήμα όλη την διαδικασία για την εύρεση της πηγής του σφάλματος.


ΤΥΧΑΙΑ ΣΦΑΛΜΑΤΑ
Αν  η αιτία των σφαλμάτων μας, δεν είναι η μέθοδος που ακολουθήσαμε
προσπαθούμε να εξακριβώσουμε αν το σφάλμα είναι τυχαίο ή συστηματικό.
Τα τυχαία σφάλματα τις περισσότερες φορές είναι προφανή. Εμφανίζονται με
την μορφή  δεδομένων που  δεν έχουν κανένα απολύτως "νόημα". Στην
περίπτωση  αυτή επαναλαμβάναμε  το πείραμα  διατηρώντας όλες τις
παραμέτρους  του πειράματος σταθερές  για να διαπιστώσουμε αν αυτό
ξαναεμφανιστεί. Πάντως, πρέπει να έχουμε κατά νου το γεγονός ότι, ποτέ δυο
μετρήσεις δεν είναι ακριβώς οι ίδιες. Κάποια μορφή τυχαιότητας είναι πάντοτε
παρούσα στον φυσικό μας κόσμο, θα πρέπει λοιπόν κάθε φορά να κρίνουμε
αν η διαφορά των δεδομένων μας θα μπορούσε να εξηγηθεί με την επίκληση
της φυσικής τυχαιότητας και έτσι να θεωρηθεί φυσιολογική.
Τυχαία σφάλματα θα μπορούσαν να συμβούν επίσης αν "κάτι" άλλαζε κατά
την διάρκεια ενός  πειράματος π.χ. η  ανεπιθύμητη παρουσία χημικών
υπολειμμάτων σε δοκιμαστικό σωλήνα θα μπορούσε να επηρεάσει δραστικά
την εξαρτημένη μας μεταβλητή.
Τα τυχαία σφάλματα γενικά περιορίζονται αν εκτελέσουμε πολλές φορές το
ίδιο πείραμα. Στην περίπτωση αυτή, σαν πραγματική τιμή μιας μέτρησης θα
έπρεπε να λάβουμε τον μέσο όρο των αποτελεσμάτων των μετρήσεων.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΑ ΣΦΑΛΜΑΤΑ
Τα συστηματικά σφάλματα είναι πολύ πιο δύσκολο να ανιχνευθούν. Συνήθως,
τα σφάλματα   αυτά γίνονται κατά τον ίδιο τρόπο και οφείλονται είτε σε
ατέλειες των οργάνων μέτρησης  είτε σε άλλες γνωστές αιτίες, π.χ αν δεν
έχουμε αντιληφθεί ότι το μέτρο που χρησιμοποιήσαμε για την μέτρηση του
μήκους έχει κοπεί και τώρα αντί να αρχίζει από το 1cm αρχίζει από το 2cm,
τότε όλες μας οι μετρήσεις θα είναι μεγαλύτερες κατά 1cm. To παραπάνω
παράδειγμα  αποτελεί συστηματικό σφάλμα   γιατί όλες οι μετρήσεις
επηρεάζονται κατά το ίδιο ποσό και προς την ίδια κατεύθυνση.
Τα συστηματικά σφάλματα γενικά μπορούν να περιοριστούν με την εκτέλεση
πειραμάτων διαφορετικού σχεδιασμού που θα μας έδιναν τις ίδιες απαντήσεις.
Για το λόγο αυτό, οι επιστήμονες πολλές φορές εκτελούν διαφορετικά είδη
πειραμάτων για να διασταυρώσουν τα αποτελέσματα τους.

Η ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Μια επιστημονική μέθοδος αποτελεί συστηματική μέθοδο που σκοπό έχει να
διερευνήσει και να δώσει απαντήσεις σε ένα υποτιθέμενο επιστημο-τεχνολογικό
πρόβλημα.
1. ΕΡΩΤΗΣΗ:  αποτελεί το σημείο εκκίνησης γιαυτό που πρόκειται να
ακολουθήσει. "Τι ψάχνω να βρω?"
2. ΕΡΕΥΝΑ:  συλλογή πληροφοριών γύρω από το υπό μελέτη θέμα. Εδώ
συμπεριλαμβάνεται όλη η προηγούμενη επιστημονική εμπειρία.
3. ΥΠΟΘΕΣΗ:  αποτελεί μια προσωρινή εικασία (πρόβλεψη). Βασίζεται είτε στην
εμπειρία είτε σε προηγούμενη έρευνα.
4. ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ:   συντελεστές υποκείμενες σε μεταβολή. Υπάρχουν τριών
ειδών μεταβλητές: οι εξαρτημένες, οι ανεξάρτητες και οι ελεγχόμενες.
5. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ/ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ:   αποτελεί μια λεπτομερή περιγραφή των
βημάτων  που ακολούθησε  ο ερευνητής καθώς και κατάλογος με τα
υλικά/όργανα/εργαλεία που χρησιμοποίησε.
6. ΔΟΚΙΜΗ/ΠΕΙΡΑΜΑ:   αποτελεί την πραγματικά πειραματική φάση. Εδώ
επιτελείται και η συλλογή δεδομένων.
7. ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ:  περίληψη του τι συνέβη κατά την διάρκεια του πειράματος.
Εδώ επιτελείται και η ανάλυση των αποτελεσμάτων.
8. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:  επαναδιατύπωση της αρχικής υπόθεσης, σύνοψη των
αποτελεσμάτων και νέα διατύπωση που να εξηγεί πως τα αποτελέσματα
σχετίστηκαν με την υπόθεση.
9. ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ: τρόποι που θα αναβάθμιζαν το πείραμα.
Εδώ συμπεριλαμβάνονται ερωτήσεις  που θα  ωθούσαν  σε  νέες έρευνες,
εναλλακτικές μέθοδοι εκτέλεσης του πειράματος, διαφορετικά  πειράματα,
συμπληρωματική μελέτη και νέες πηγές δεδομένων.


Κυριακή 10 Οκτωβρίου 2010

18. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΓΡΑΠΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΟΜΟΙΩΜΑΤΩΣ - ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΕΚΘΕΣΗΣ

 Ο κάθε μαθητής θα αναλάβει να παρουσιάσει :



  • τα βασικά στοιχεία του ρόλου του στη βιομηχανία, όπως τις δραστηριότητες και τα καθήκοντα του, προτάσεις, τις ενέργειες, και τις πρωτοβουλίες του κ.α.
  • τα προσωπικά του συμπεράσματα.σχετικά με τις δυσκολίες που συνάντησε στην υλοποίηση των καθηκόντων  του ( στην γραπτή και κατασκευή ).
  • την προσωπική του άποψη και κρίση σχετικά για το τμήμα της βιομηχανίας που ανέλαβε αλλά και για όλη την βιομηχανία.
  • την αξιολόγηση του σχετικά με την ποιότητα της ομαδικής εργασίας.
  • και τα προσωπικά οφέλη που αποκόμισε από την συμμετοχή του σ' αυτή τη δραστηριότητα.
Διοργάνωση  έκθεσης

Οι μαθητές μετά από τη παρουσίαση των εργασιών τους στην τάξη, στην συνέχεια προγραμματίζουν και οργανώνουν με την βοήθεια του καθηγητή τους την έκθεση.
Σ' αυτή παρουσιάζετε η κατασκευή, και η γραπτή εργασία τους. Στην έκθεση οι μαθητές πρέπει να δώσουν ιδιαίτερη σημασία στην διαμόρφωση και την διακόσμηση της αίθουσας τοποθετώντας εικόνες, αφίσες, φωτογραφίες.



Επίσης πρέπει να τυπώσουν προσκλήσεις για τους μελλοντικούς επισκέπτες οι οποίοι μπορεί να είναι:
π.χ γονείς, φίλοι συμμαθητές και καθηγητές άλλων σχολείων, άτομα που βοήθησαν στην ολοκλήρωση της εργασίας, παράγοντες της τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλά και παραγωγικοί φορείς της περιοχής.






 Παρουσίαση μακετών ( Ομαδική μέθοδος εργασίας )




  

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΙΕΥΘΥΤΡΙΑ ΤΗΣ ΣΟΚΟΛΑΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ ΤΗΣ Β' ΤΑΞΗΣ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΥΜΗΣ .
Για να δείτε την εργασία της μαθήτριας κάντε κλικ στην παρακάτω διεύθυνση:
http://www.authorstream.com/Presentation/zah.tak-675966-3/





17. Γ ' ΜΕΡΟΣ : ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ- ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ

Ο κάθε μαθητής γράφει τη δική του εργασία σχετικά με το ρόλο του ως διευθυντή ενός τμήματος της βιομηχανίας. Αυτή θα περιλαμβάνει:
  • τη υλοποίηση των καθηκόντων του.
  • τις προτάσεις και τις ιδέες που έχει καταθέσει για την αποτελεσματικότερη λειτουργιά της εταιρείας.
  • τις προτεινόμενες λύσεις για προβλήματα που εμφανίστηκαν στις συναντήσεις τους.
  • στις συνεργασία με άλλους διευθυντές.

  • αναλυτική περιγραφή των δραστηριοτήτων του στην κατασκευή.της μακέτας.
  • αναφορές στη διαθεματικότητα ( γνώσεις που χρησιμοποίησε, από άλλα μαθήματα )
  • αναλυτική καταγραφή των πηγών πληροφόρησης.( είναι απαραίτητο να αναφέρονται τα στοιχεία των πηγών πληροφόρησης ).   
Σημείωση: Τα καθήκοντα υπάρχουν στο σχολικό βιβλίο ή μπορεί και να δοθούν σε σημειώσεις από τον καθηγητή του μαθήματος.

    16. Β' ΜΕΡΟΣ : ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ

    Σύντομος σχολιασμός των βασικών στοιχείων της βιομηχανίας, σχετικά με:
    • το είδος της βιομηχανίας
    • τις ανάγκες των καταναλωτών που καλύπτουν τα προϊόντα της.
    • την περιοχή και τις εκτάσεις των εγκαταστάσεων της.
    • τα προϊόντα που παράγει.
    • τους τομείς παραγωγής των προϊόντων της.
    • την οργάνωση και της λειτουργίας της.
    • τα τμηματα από τα οποία απαρτίζεται.
    • συνοπτική περιγραφή του τρόπου μελέτης και των βημάτων εργασίας για την κατασκευή της μακέτας ( σχεδιασμός, υλικά, είδη εργαλείων ).
    • συνοπτική περιγραφή της διαδικασίας για την συγγραφή της γραπτής εργασίας όπως : 
    • τις πηγές πληροφόρησης που χρησιμοποιήθηκαν ( π.χ βιβλία, περιοδικά, εγκυκλοπαίδιες,επισκέψεις, σε μουσεία, η σε παρόμοιες βιομηχανίες με αυτή που μελέτησαν, διαδίκτυο. )
    Σημείωση: O γενικός διευθυντής αναλαμβάνει :
    1. τη συγγραφή του Α' και Β' μέρους της εργασίας.
    2. τη βιβλιοδεσία της εργασίας
    3. και φυσικά την υλοποίηση των καθηκόντων του.

    Παρασκευή 8 Οκτωβρίου 2010

    15. Α' ΜΕΡΟΣ : ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΓΡΑΠΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

    Στα ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ της εργασίας οι μαθητές γράφουν επιγραμματικά τους τίτλους των καθηκόντων που έχουν υλοποιήσει. Η καταγραφή πρέπει να είναι λιτή και ακριβής.

    Πέμπτη 7 Οκτωβρίου 2010

    14. ΣΥΝΘΕΣΗ ΓΡΑΠΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

    Για βοήθεια οι μαθητές μπορούν να βρούν υλικό μέσα απο τις σελίδες των οικονομικών εφημερίδων

    www.imerissia.gr
    www.isotimia.gr
    www.kerdos.gr
    www.naftemporiki.gr
    www.analitis.com
    www.express.gr
    Σημαντικό : Χρησιμοποιήστε την περιοχή αναζήτησης της κάθε εφημερίδας. Πληκτρολογήστε λέξεις- κλειδιά που σας ενδιαφέρουν. Καλό είναι να πληκτρολογήσετε μία λέξη στα ελληνικά, αν όμως είναι απαραίτητο να αναζητήσετε δύο ή περισσότερες λέξεις πληκτρολογήστε ανάμεσα τους «and».  

     Σημαντικό επίσης : Μήν αντιγράψετε τις πληροφορίες που θα βρείτε στην γραπτή εργασία σας. Οι πληροφορίες είναι για να τις μελετήσετε και να γράψετε μία δική σας εργασία. Μπορείτε να αντιγράψετε μόνο εικόνες, διαγράμματα, χάρτες, πίνακες και άλλο συναφές βοηθητικό υλικό.

    Η γραπτή εργασία συντάσσεται από όλα τα μέλη της ομάδας εργασίας, τα οποία πρέπει να συνεργάζονται αρμονικά μεταξύ τους, ώστε να καταφέρουν να παρουσιάσουν να παρουσιάσουν και γραπτά, με μεθοδικό τρόπο, τη βιομηχανία που μελέτησαν . Το περιεχόμενο και η μορφή των σελίδων της ( οι οποίες θα είναι γραμμένες σε υπολογιστή  14 Times New Roman και η γραπτή εργασία θα πρέπει να είναι τουλάχιστο 100 σελίδες ) θα έχει την παρακάτω μορφή:


    •         ΕΞΩΦΥΛΛΟ 
    • στο πάνω μέρος της σελίδα γράφουμε την μέθοδο της εργασίας δηλ.( ΟΜΑΔΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ) 
    • Ποιο κάτω γράφουμε ( ΜΕΛΕΤΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ ) και την επωνυμία της .
    • ακολουθεί φωτογραφία της ομάδας.
    • αριστερά κάτω το σχολείο
    • την τάξη και τη ομάδα.
    • παρουσίαση στο καθηγητή ................
    • και τέλος κάτω δεξιά το μήνα και το έτος
    •                                           Το εξώφυλλο θα έχει την μορφή
     ΟΜΑΔΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 

    ΜΕΛΕΤΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ

    π.χ  SAVE PEPER


    μια φωτογραφία της ομάδας

     Σχολειό : π.χ 60  Γυμνάσιο Ρόδου.
    Παρουσίαση στο Καθηγητή : Ονομα/νυμο καθηγητή .


                                                                                           ΜΑΙΟΣ 2010

    • ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
     
     ΣΕΛΙΔΑ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ( εδώ ο κάθε μαθητής αναγράφει) :
    • το ονοματεπώνυμο του
    • το είδος της βιομηχανίας
    • την ιδιότητα του στην βιομηχανία.
    ΕΣΩΤΕΡΙΚΕΣ ΣΕΛΙΔΕΣ
    Οι σελίδες αυτές θα αποτελούν το περιεχόμενο της εργασίας του κάθε μαθητή
    (ανάλογα με τα καθήκοντα του ) και στο τέλος υλοποίησης του κάθε καθήκοντος ο μαθητής θα
    πρέπει να γράφει ( κάτω δεξιά ) το ονοματεπώνυμο και την ιδιότητα του όπως επίσης και το λογότυπο της βιομηχανίας 



    13.ΠΛΕΟΝΕΚΤΙΜΑΤΑ - ΜΕΙΟΝΕΚΤΙΜΑΤΑ ΟΜΑΔΙΚΗΣ ΜΕΘΟΔΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ


        Η ομαδική εργασία είναι ένας αποδοτικός τρόπος οργάνωσης της ανθρώπινης εργασίας αλλά και των διατιθέμενων μέσων, με τελικό σκοπό την επίτευξη κοινού παραγωγικού αποτελέσματος.
                Η εργασία σε ομάδες έχει ορισμένα πλεονεκτήματα  
         Τα πλεονεκτήματα της ομαδικής εργασίας είναι τα εξής:
       α. απελευθερώνεται δημιουργικότητα και ενέργεια, επειδή
       τα μέλη μαθαίνουν  να συνεργάζονται
       β. δημιουργούνται σχέσεις αλληλεγγύης και αναδύεται ομαδικό πνεύμα.
       γ. βελτιώνεται η αποτελεσματικότητα των μελών και οργανώνεται η εργασία τους.
       δ. πολλές φορές είναι ο μόνος τρόπος για να περατωθεί-ολοκληρωθεί μια εργασία.

     
    ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ  ΟΜΑΔΙΚΗΣ ΜΕΘΟΔΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

    Τα μειονεκτήματα της ομαδικής εργασίας είναι τα εξής:
    •   α. απαιτείται χρόνος για να επιτευχθεί η αναγκαία επικοινωνία μεταξύ των μελών της ομάδας
    • β. θεωρείται δύσκολη η συνεργασία από ορισμένο άτομο λόγω χαρακτήρα
    • γ. αναπτύσσεται ανταγωνισμός και παρεμποδίζεται η ολοκλήρωση της εργασίας

    ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΟΜΑΔΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
     Κάθε ομάδα εργασίας επιδιώκει να έχει τα εξής χαρακτηριστικά:
              α. αποτελεσματική επικοινωνία μεταξύ των μελών της
              β. κοινό σκοπό
              γ. αίσθηση «υποχρέωσης» όλων προς όλους
              δ. συνεχή πορεία βελτίωσης
              ε. δημιουργικότητα
              στ. ικανότητα επίλυσης των προβλημάτων που προκύπτουν.

    ΜΕΛΕΤΗ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΟΜΑΔΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑ

     Για τη μελέτη της παραγωγικής μονάδας χρειάζεται να δημιουργηθούν ομάδες των 10-13 ατόμων που θα κατασκευάσουν ομοίωμα (μακέτα) και θα συγγράψουν γραπτή εργασία.
              Τα «βήματα» που απαιτούνται είναι τα εξής:
              βήμα 1. συλλέγονται πληροφορίες
              βήμα 2. επιλέγονται παραγωγικές μονάδες και συντάσσονται οργανογράμματα .
              βήμα 3.τα μέλη επιλέγουν ρόλους στελεχών της παραγωγικής μονάδας.
               βήμα 4. το κάθε μέλος συνεισφέρει στη σχεδίαση του ομοιώματος
              βήμα 5. επιλέγονται κατάλληλα υλικά και εργαλεία για την κατασκευή ομοιώματος
              βήμα 6. κατασκευάζεται το ομοίωμα της παραγωγικής μονάδας και συνάμα εκπονούν τα μέλη γραπτή εργασία
              βήμα 7. οργανώνεται έκθεση και παρουσιάζονται οι κατασκευές.

    12 . ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ - ΤΜΗΜΑΤΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ




    ΤΜΗΜΑΤΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
    • Οι μεγάλες επιχειρήσεις διαθέτουν όλα τα τμήματα που περιλαμβάνονται στο οργανόγραμμα. Οι μικρότερες επιχειρήσεις έχουν καταργήσει ορισμένα τμήματα ή προβαίνουν σε συγχωνεύσεις. Οι μικρές επιχειρήσεις είναι πιο ευέλικτες, αλλά, επειδή δέχονται ισχυρό ανταγωνισμό, συνήθως επιλέγουν τη συγχώνευση, με συνένωση σε μια νέα εταιρεία ή με εξαγορά.
    •   Σε ότι αφορά τα προβλήματα μιας επιχείρησης αυτά επιλύονταν στο παρελθόν με βάση τη διαίσθηση, την τύχη και την εμπειρία των αρμοδίων. Σήμερα πλέον επιλύονται με βάση τις επιστημονικές γνώσεις, τις αναγκαίες πληροφορίες και τέλος την εμπειρία.
    •    Σε κάθε τμήμα της επιχείρησης προΐσταται ένας διευθυντής, ο οποίος πρέπει να είναι αποτελεσματικός σε ότι σχετίζεται με: α). το σχεδιασμό, β) την οργάνωση, γ) τη διοίκηση προσωπικού, δ) τη δράση, ε) τον έλεγχο.

    Τετάρτη 6 Οκτωβρίου 2010

    11.ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑ

     Η οργάνωση του προσωπικού μιας σύγχρονης παραγωγικής μονάδας εξασφαλίζεται με την τοποθέτηση των κατάλληλων ατόμων στις κατάλληλες θέσεις.
      Έτσι: α. αποφεύγεται η επικάλυψη αρμοδιοτήτων
              β. γίνεται σωστή κατανομή εργασιών, προσωπικού και δαπανών
              γ. μεθοδεύεται η επιτυχημένη λειτουργία της παραγωγικής μονάδας.
      Η οργάνωση του προσωπικού της παραγωγικής μονάδας απεικονίζεται με το οργανόγραμμα, το οποίο δείχνει:
              α. την κατανομή της εργασίας σε μέρη (διευθύνσεις, τμήματα κ.ά.)
              β. τη σχέση προϊσταμένου-υφισταμένου
              γ. το είδος της εργασίας κάθε τμήματος.

    ΔΙΑΤΑΞΗ ΚΑΙ ΙΕΡΑΡΧΙΑ ΜΙΑΣ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
    Η διάταξη και η ιεραρχία των τμημάτων διαφοροποιείται σαφώς με βάση τη μορφή της κάθε εταιρείας και ανάλογα με:
              α. τις ανάγκες της
              β. το αντικείμενο εργασιών
              γ. τις μεθόδους λειτουργίας της.