Παρασκευή 19 Νοεμβρίου 2010

5. ΠΕΙΡΑΜΑ ΑΠΟ ΜΑΘΗΤΡΙΑ

 Η ΕΡΓΑΣΙΑ ( ΠΕΙΡΑΜΑ ) ΜΕ ΤΙΤΛΟ :
"Ο ΧΩΡΟΣ ΠΟΥ ΚΑΤΑΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΟ ΔΙΟΞΕΙΔΙΟ ΤΟΥ ΑΝΘΡΑΚΑ "  ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ:
ΜΑΘΗΤΡΙΑ ΚΟΚΚΙΝΟΥ ΑΝΝΑ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΣΥΜΗΣ

Για την παρουσίαση της ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ κάντε κλικ στην παρακάτω  διεύθυνση:

Πέμπτη 18 Νοεμβρίου 2010

4. Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΩΝ ΜΕΤΑΒΛΗΤΩΝ - ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ-ΠΕΙΡΑΜΑ - ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΩΝ

Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΩΝ ΜΕΤΑΒΛΗΤΩΝ
Μέσα  σε μια πειραματική επιστημονική διαδικασία, η μεταβλητή αποτελεί
"κάτι" που επηρεάζει "κάτι άλλο". Επειδή μια μεταβλητή είναι ελεύθερη να
ποικίλει πρέπει να εκφράζεται ποσοτικά μέσα σε ένα σύστημα μέτρησης πχ.
σαν μήκος, βάρος, ποσοστό, κλπ
Οι  μεταβλητές γενικά μπορεί να  είναι τριών ειδών: οι ανεξάρτητες, οι
εξαρτημένες και οι ελεγχόμενες.
-Ανεξάρτητες μεταβλητές:
Ανεξάρτητες   μεταβλητές  είναι εκείνες που   ο  ερευνητής/μαθητής
χειρίζεται/μεταβάλλει μέσα σ' ένα πείραμα.
-Εξαρτημένες μεταβλητές:
Οι Εξαρτημένες μεταβλητές αποτελούν το τελικό προϊόν/αποτέλεσμα που
προκύπτει από την μεταβολή των ανεξάρτητων μεταβλητών που χειρίζεται ο
ερευνητής/μαθητής και με βάση τις οποίες εξάγει τα συμπεράσματα του.
-Ελεγχόμενες μεταβλητές:
Οι Ελεγχόμενες μεταβλητές είναι εκείνες που παραμένουν σταθερές καθ'όλη
την διάρκεια του πειράματος. Τυχόν αλλαγές των ελεγχόμενων μεταβλητών θα
μπορούσαν  να αλλάξουν  τα αποτελέσματα του  πειράματος και να
προκαλέσουν εσφαλμένη ερμηνεία του. Οι ελεγχόμενες μεταβλητές λοιπόν αν
και είναι δυνατόν να μεταβληθούν, παραμένουν ελεγχόμενες/σταθερές.


Παράδειγμα καθορισμού μεταβλητών
"Τίτλος: Πως το χρώμα επιδρά στην απορρόφηση της θερμικής ακτινοβολίας
μιας φωτεινής ηλεκτρικής πηγής
Υπόθεση: Εάν  το χρώμα  ενός αντικειμένου σχετίζεται με το ποσό
απορρόφησης  της θερμικής ακτινοβολίας φωτεινής ηλεκτρικής πηγής, τότε
το μαύρο χρώμα απορροφά περισσότερη θερμική ακτινοβολία από κάθε άλλο
χρώμα.
Μεταβλητές: Η ανεξάρτητη μεταβλητή μας εδώ είναι το χρώμα που θα έχουν
τα 6  άδεια (και άβαφτα) κουτιά  αναψυκτικών  που επιλέξαμε για να
πειραματιστούμε. Η εξαρτημένη μας μεταβλητή είναι η θερμοκρασία που
επικρατεί στο εσωτερικό του και η οποία είναι μετρήσιμη. Οι ελεγχόμενες
μεταβλητές μας είναι: το μέγεθος και το σχήμα των άβαφτων κουτιών, η ισχύς
της φωτεινής μας πηγής, η θερμοκρασία του  χώρου εκτέλεσης του
πειράματος, η γωνία πρόσπτωσης  των φωτεινών ακτινών πάνω στο
αντικείμενο και η απόσταση μεταξύ πηγής θέρμανσης και κάθε κουτιού. Αν
υπάρχουν  και άλλες μεταβλητές που δεν τις συμπεριλάβαμε στο πείραμα,
θεωρούμε ότι είναι η συνεισφορά τους είναι αμελητέα".



ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ-ΠΕΙΡΑΜΑ


Στο στάδιο αυτό ο ερευνητής/μαθητής περιγράφει διεξοδικά (βήμα-βήμα) την όλη διαδικασία που ακολούθησε για να πραγματοποιήσει την ερευνά του.
Πιο αναλυτικά, στο στάδιο αυτό περιλαμβάνονται:

επιλογή της κατάλληλης επιστημονικής μεθόδου (π.χ. η πειραματική έρευνα)
σχεδιασμός της ερευνητικής διαδικασίας (π.χ. με χρήση flow chart)
δημιουργία καταλόγου υλικών, εργαλείων, οργάνων και συσκευών που θα  χρησιμοποιηθούν
σχεδιασμός και κατασκευή δοκιμίων
εκτέλεση του πειράματος
ανάλυση και παρουσίαση αποτελεσμάτων (π.χ. γραφικά, πίνακες ή περιγραφή)

Παράδειγμα περιγραφής μεθοδολογίας-πειράματος

Κατάλογος υλικών
Τα υλικά που θα χρησιμοποιήσω για να ελέγξω την υπόθεση μου είναι 6 άδεια
κουτάκια αναψυκτικών (βαμμένα με μαύρο, μπλε, κίτρινο, κόκκινο, άσπρο και
γκρίζο χρώμα), ένα πινέλο, ένα βαθμολογημένο πλαστικό κύλινδρο 25ml, μια
λάμπα πυρακτώσεως  (κοινή) 100W, ένα σταγονόμετρο, ένα χρονόμετρο, 6
κουταλάκια της σούπας, ένα μαρκαδόρο και ένα θερμόμετρο οινοπνεύματος.

Περιγραφή της διαδικασίας

Η διαδικασία που ακολούθησα περιλαμβάνει τα παρακάτω βήματα:
Αφαίρεσα τις ετικέτες από όσα κουτιά είχαν και έτριψα με ψιλό γυαλόχαρτο εκείνα που ήταν βαμμένα. Έβαψα τα κουτιά από όλες τις πλευρές με τα αντίστοιχα χρώματα.
Γέμισα όλα τα κουτιά με 100 ml νερό,
Τοποθέτησα την λάμπα σε όρθια θέση πάνω από ένα τραπέζι και σημάδεψα με τον μαρκαδόρο την στρογγυλή επιφάνεια κάλυψης (στο κέντρο της οποίας τοποθέτησα τα κουτιά)
Μέτρησα και κατέγραψα την θερμοκρασία του νερού πριν ανάψω τη λάμπα.
Τοποθέτησα το πρώτο κουτί στο κέντρο της μαρκαρισμένης επιφάνειας και άναψα τη λάμπα. Από τη στιγμή αυτή άρχισα να μετράω τον χρόνο με το χρονόμετρο.
Μετρούσα και κατέγραφα τις θερμοκρασίες του νερού κάθε 5 λεπτά ενώ η όλη διαδικασία για κάθε κουτί κρατούσε 15 λεπτά.
Επανέλαβα τα βήματα 4-6 για κάθε ένα κουτί ξεχωριστά φροντίζοντας να κρατώ τις ελεγχόμενες μεταβλητές σταθερές.




Ανάλυση αποτελεσμάτων
Η Μέση θερμοκρασιακή  Διαφορά του κίτρινου κουτιού ήταν 2.1 0C .
Η Μ.Θ.Δ. του άσπρου  κουτιού ήταν 2.8 0C.
Η Μ.Θ.Δ. του μπλε κουτιού ήταν 2.8 0C.
Η Μ.Θ.Δ. του κόκκινου κουτιού ήταν 3.1 0C.
Η Μ.Θ.Δ. του γκρίζου κουτιού ήταν 2.9 0C ".



ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΩΝ

Η εξαγωγή των  συμπερασμάτων αποτελεί το σημείο εστίασης της
ερευνητικής διαδικασίας. Στο στάδιο αυτό ο ερευνητής/μαθητής εξηγεί και αξιολογεί - με σαφήνεια και συντομία - τα αποτελέσματα του αρχίζοντας με
την αποδοχή ή απόρριψη της αρχικής του υπόθεσης. Στο στάδιο αυτό μπορεί
επίσης να  συμπεριλάβει και: υποθέσεις που παρατηρήθηκαν αλλά δεν
αποδείχθηκαν, αδιευκρίνιστα σημεία, παρουσίαση αρχών και σχέσεων που
προκύπτουν από  την ανάλυση των αποτελεσμάτων, υπόδειξη εξαιρέσεων,
τυχαίες συσχετίσεις μεταξύ μεταβλητών κλπ.

Παράδειγμα παρουσίασης συμπερασμάτων


"Τα αποτελέσματα  μου επιβεβαίωσαν την αρχική μου υπόθεση.  Είχα
προβλέψει ότι το μαύρο χρώμα θα απορροφούσε την μεγαλύτερη θερμική
ακτινοβολία και πράγματι οι μετρήσεις μου το απέδειξαν. Παρ' όλα αυτά δεν
περίμενα ότι το άσπρο και το μπλε χρώμα θα είχαν την ίδια απορρόφηση
θερμικής ακτινοβολίας. Ίσως κάποια σφάλματα κατά την διαδικασία μέτρησης
να επηρέασαν  τα αποτελέσματα μου. Από την πρώτη  δοκιμή κιόλας
αντιλήφθηκα ότι η μια πλευρά των κουτιών είχε θερμανθεί περισσότερη από
την άλλη. Το γεγονός αυτό προφανώς οφείλεται στον τρόπο που είχα στήσει
την θερμαντική πηγή μου. Αν είχα κατευθύνει την φωτεινή δέσμη κατά μήκος
του κατακόρυφου  άξονα του  κουτιού ίσως να είχα πάρει ακριβέστερες
μετρήσεις. Μερικές φορές πάλι δεν άφηνα το θερμόμετρο αρκετό χρόνο μέσα
στο νερό. Παρ' όλα τα σφάλματα που έκανα σε όλη την διαδικασία, μπορώ να
ισχυριστώ με σιγουριά ότι γενικά τα σκούρα χρώματα - με κυρίαρχο το μαύρο
- απορροφούν περισσότερη θερμότητα απ' ότι τα φωτεινά".

3. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΚΟΙΝΩΝ. ΑΝΑΓΚΩΝ ΠΟΥ ΕΞΥΠΗΡΕΤΟΥΝ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ - Η ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ ΜΙΑΣ ΥΠΟΘΕΣΗΣ



ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ ΠΟΥ  ΕΞΥΠΗΡΕΤΕΙ Η ΕΡΕΥΝΑ
Στο στάδιο αυτό ο μαθητής/ερευνητής αναλύει τις κοινωνικές ανάγκες που
υπαγορεύουν την διεξαγωγή της έρευνας, διατυπώνει τρόπους εφαρμογής
των αποτελεσμάτων του στη κοινωνική ζωή και εξηγεί πως η δική του έρευνα
θα μπορούσε να προσθέσει κάτι παραπάνω στην προϋπάρχουσα γνώση και
εμπειρία.
Στο στάδιο αυτό απαιτείται εκτεταμένη έρευνα της διαθέσιμης βιβλιογραφίας.

Παράδειγμα παρουσίασης  κοινωνικών αναγκών που εξυπηρετεί η συγκεκριμένη έρευνα

"Πολλές φορές οι άνθρωποι αναρωτιούνται αν πράγματι τον χειμώνα τα
σκούρα ρούχα  απορροφούν καλύτερα την θερμότητα του ήλιου ή αν το
καλοκαίρι τα ανοιχτά ρούχα φέρνουν αντίθετα αποτελέσματα. Γεγονός πάντως
είναι πως τα σπίτια σε χώρες με μεγάλη ηλιοφάνεια είναι βαμμένα άσπρα ή
φωτεινά όμως  πολλοί δεν γνωρίζουν αν αυτό γίνεται για ψυχολογικούς,
αισθητικούς ή για λόγους που σχετίζονται με την απορρόφηση της ηλιακής
ακτινοβολίας. Το ίδιο συμβαίνει με τα θερμοδοχεία, τα  ψυγεία, τους
καταψύκτες και με άλλα πολλά. Αν η υπόθεση που θα διατυπώσω στη συνέχεια
είναι σωστή, τότε οι άνθρωποι θα μπορούσαν επιλέγοντας το κατάλληλο
χρώμα  βαφής των κατασκευών  τους να ζουν πιο άνετα και κυρίως να
εξοικονομούν πολύτιμη ενέργεια, κάτι που είναι πολύ βασικό στην εποχή μας".

Η ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ ΜΙΑΣ ΥΠΟΘΕΣΗΣ
Τι περιλαμβάνει μια υπόθεση

Μια υπόθεση  μπορεί να περιγραφεί σαν "μια αβέβαια απάντηση
(ισχυρισμός) σε μια ερευνητικής φύσεως ερώτηση" ή ακόμα  σαν μια
"προσωρινή πρόβλεψη". Η υπόθεση δεν πρέπει να συγχέεται με την θεωρία.
Οι θεωρίες αποτελούν εξηγήσεις που βασίζονται σε μεγάλο αριθμό δεδομένων
και έχουν γενικό και καθολικό χαρακτήρα. π. χ η θεωρία της εξέλιξης των ειδών
μπορεί να εφαρμοστεί σε όλους σχεδόν τους ζώντες οργανισμούς και είναι
βασισμένη σε ένα πολύ  μεγάλο αριθμό παρατηρήσεων. Παρ' όλα  αυτά
σκοτεινά σημεία της θεωρίας αυτής χρειάζεται να αποσαφηνιστούν. Στο γενικό
πλαίσιο λοιπόν της θεωρίας αυτής, προτάσσονται διάφορες υποθέσεις και στη
συνέχεια ελέγχονται.


Πως διατυπώνουμε μια υπόθεση
Οι περισσότερες υποθέσεις μπορούν να πάρουν τους παρακάτω  τρεις
τύπους:

1. Επηρεάζει η θερμοκρασία το μήκος μιας μεταλλικής ράβδου;
2. Η θερμοκρασία μπορεί να επηρεάσει το μήκος μιας μεταλλικής ράβδου
3. Εάν η θερμοκρασία σχετίζεται με το μήκος μιας μεταλλικής ράβδου, τότε αυξάνοντας την θερμοκρασία αυξάνεται και το μήκος της ράβδου.,

Αν και θα μπορούσαμε να πούμε ότι και οι τρεις παραπάνω τύποι αποτελούν
μια υπόθεση, εν τούτοις μόνο ο τρίτος τύπος αποτελεί τυπική υπόθεση.
Βέβαια, δεν αποτελούν όλες οι εάν-τότε προτάσεις τυπική υπόθεση. Π. χ η
πρόταση   "αν αγοράσω λαχείο τότε θα γίνω πλούσιος", δεν αποτελεί τυπική
υπόθεση  αλλά προφητεία. Σε μια τυπική υπόθεση πρέπει πάντοτε να
διατυπώνεται όχι μόνο μια αβέβαιη αλλά και μια ελέγξιμη σχέση. Για να
αποκτήσει επιστημονικότητα η παραπάνω  έκφραση, θα  έπρεπε να
μετασχηματιστεί σε: "εάν η πιθανότητα επιτυχίας σχετίζεται με την συχνότητα αγοράς λαχείων, τότε αυξάνοντας την συχνότητα αγοράς λαχείων, αυξάνεται και η πιθανότητα να κερδίσω".


Πρέπει να έχουμε επίσης κατά νου, ότι μια υπόθεση εξακολουθεί να είναι
έγκυρη ακόμα και όταν τα αποτελέσματα συγκρούονται μαζί της, καθώς στην
περίπτωση  αυτή βοηθούμε στην αποσαφήνιση της αληθινής σχέσης των
μεταβλητών  που  εξετάζουμε. π. χ "Εάν η περίοδος ενός εκκρεμούς σχετίζεται με
το μήκος του, τότε όσο πιο μακρύ είναι το εκκρεμές τόσο πιο μικρή είναι η
περίοδος του"
Για τον ίδιο λόγο, υποθέσεις οι οποίες προβλέπουν ασυσχέτιστες μεταβλητές,
θα μπορούσαν  να μας είναι επίσης χρήσιμες, π. χ "εάν η περίοδος ενός εκκρεμούς σχετίζεται με τη μάζα του, τότε αυξανομένης της μάζας του αυξάνεται και η περίοδος του".
Χαρακτηριστικά μιας υπόθεσης

Οι υποθέσεις που συντάσσουμε πρέπει γενικά να:
1. είναι διατυπωμένες με σαφήνεια, ακρίβεια και συντομία
2. είναι ελέγξιμες, δηλαδή αληθείς ή ψευδείς (διαψεύσιμες)
3. εκφράζουν δήλωση σχέσεων μεταξύ μεταβλητών
4. είναι περιορισμένης εμβέλειας

Παραδείγματα υποθέσεων
1. Εάν ο αριθμός  των πτερυγίων μιας ανεμογεννήτριας σχετίζεται με την
ταχύτητα  περιστροφής της, τότε όσο  πιο πολλά  πτερύγια έχει μια
ανεμογεννήτρια τόσο πιο γρήγορα θα περιστρέφεται

2. Εάν το είδωλο της φωτογράφησης με υπέρυθρο φιλμ σχετίζεται με τις
θερμοκρασιακές διαφορές, τότε ένα 35mm  υπέρυθρο  φιλμ μπορεί να
καταγράψει τις σχετικές απώλειες θερμότητας σε ένα σπίτι

3. Εάν η στιλπνότατα των πτερυγίων μιας ανεμογεννήτριας σχετίζεται με την
ταχύτητα περιστροφής της, τότε όσο πιο στιλπνά είναι τα πτερύγια τόσο πιο
γρήγορα  εκείνη θα περιστρέφεται

4. Εάν το χρώμα  των υλικών σχετίζεται με το ποσό απορρόφησης της
φωτεινής ακτινοβολίας, τότε το μαύρο χρώμα απορροφά το μεγαλύτερο
ποσοστό σε σχέση με τα άλλα.
5. Εάν η διάρκεια ζωής μιας μπαταρίας σχετίζεται με την θερμοκρασία
οι μπαταρίες που φυλάσσονται σε θερμοκρασία  10° C θα διαρκέσουν
περισσότερο από εκείνες που θα φυλαχθούν σε θερμοκρασία 25° C

2. Η ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ ΤΟΥ ΤΙΤΛΟΥ - ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ


Η ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ ΤΟΥ ΤΙΤΛΟΥ
Η προετοιμασία που θα οδηγήσει τελικά στην επιλογή του κατάλληλου τίτλου
αποτελεί σημαντικό στάδιο της όλης διαδικασίας. Η προετοιμασία αυτή θα
μπορούσε να συνοψιστεί σε 5 απλά βήματα:
1. Παρουσίαση των 10 Τεχνολογικών θεματικών Ενοτήτων
2. Αρχική επιλογή μιας κατ' αρχήν Τεχν. θεματικής Ενότητας που πρέπει να
συνοδεύεται από συγκέντρωση σχετικών πληροφοριών
3. Περιορισμός του πεδίου της Τεχν. θεματικής Ενότητας και εστίαση σε ένα
συγκεκριμένο αντικείμενο έρευνας και πειραματισμού
4. Συγκέντρωση πληροφοριών και σχετικής βιβλιογραφίας πάνω στο
συγκεκριμένο θέμα
Διατύπωση τίτλου έρευνας

Χαρακτηριστικά ενός τίτλου

Ο τίτλος μιας έρευνας πρέπει να:
α. είναι σύντομος, ακριβής και περιεκτικός
β. περιλαμβάνει όλες τις μεταβλητές που πρόκειται να μελετηθούν
γ. να απεικονίζει τα όρια της έρευνας
Τυπική διατύπωση ενός τίτλου
-Ποια είναι η επίδραση του/της   θερμοκρασίας   στο/στην μήκος μεταλλικής ράβδου
-Σε ποιο βαθμό ο/η/το χρώμα ενός υλικού επηρεάζει την απορρόφηση της ηλιακής ακτινοβολίας

-Ποια/ποιες/ποιοί οικιακοί ηλ. λαμπτήρες (ρήμα) ακτινοβολούν περισσότερο φως

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ

Το στάδιο αυτό  περιλαμβάνει την ανάλυση όλων  των στοιχείων που
σχετίζονται με την περιγραφή του προβλήματος της έρευνας. Πιο αναλυτικά
εδώ θα πρέπει να περιγράψουμε διεξοδικά τα θέματα που πραγματεύεται η
έρευνα, να  εξηγήσουμε  τα όρια  στα  οποία θα  κινηθούμε και θα
προσδιορίσουμε και θα περιγράψουμε τις μεταβλητές μας.

Παράδειγμα παρουσίασης προβλήματος

Στην έρευνα με τίτλο "Σε ποιο βαθμό το χρώμα ενός αντικειμένου επηρεάζει
την απορρόφηση  ή την ανάκλαση της θερμικής ακτινοβολίας μιας φωτεινής
πηγής" τα σχετικά θέματα είναι:
1. τρόποι μετάδοσης θερμότητας
2. τρόπος μέτρησης θερμοκρασίας ενός υγρού
3. σχέση φωτεινής και θερμικής ακτινοβολίας ηλεκτρικής φωτεινής πηγής
4. χρωματική θερμοκρασία φωτεινής πηγής
5. διάφορα είδη και χαρακτηριστικά βερνικιών
εφαρμογές κατάλληλων χρωματισμών ανάλογα με τις χρήσεις

Η οριοθέτηση του πειράματος καθορίζεται από τον τίτλο του και είναι:
"θα  μελετήσουμε την επίδραση που έχουν τα διάφορα χρώματα στην ανάκλαση και απορρόφηση  της θερμικής ακτινοβολίας φωτεινής ηλεκτρικής πηγής"
Η ανεξάρτητη μεταβλητή μας είναι εκείνη που συνέχεια μεταβάλλεται και είναι
το χρώμα  του  αντικειμένου. Η εξαρτημένη μας μεταβλητή  θα είναι η
θερμοκρασία  και η οποία αντιπροσωπεύει το ποσό θερμότητας που
απορροφά το συγκεκριμένο χρώμα. Άλλες μεταβλητές θα μπορούσαν να είναι:
η ισχύς της φωτεινής πηγής, η απόσταση ανάμεσα στην φωτεινή πηγή και το
αντικείμενο, η γωνία πρόσπτωσης φωτεινής πηγής  και του άξονα του
αντικειμένου, το είδος της φωτεινής πηγής, το μέγεθος/σχήμα/υλικό του
αντικειμένου, το είδος/υφή του χρώματος, η θερμοκρασία περιβάλλοντος, το
είδος του θερμομέτρου.
Ο  ακριβής καθορισμός των μεταβλητών θα συμπληρωθεί σε επόμενο στάδιο.

1. ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ(Α' Λυκείου)


1. ΒΙΟΛΟΓΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
γεωργία, δασοπονία, αλιεία
2. ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
κτίρια, κατοικίες, φωτισμός, θέρμανση, εξαερισμός, ακουστική
3. ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΞΟΡΥΞΕΩΣ
ορυκτά μετάλλων και μη μεταλλικά ορυκτά, πετρέλαιο, φυσικό αέριο
4. ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
σιδηρόδρομος, οδικές μεταφορές, αεροπορικές μεταφορές, διαστημική
5. ΧΗΜΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
χημικά, πολυμερή, μέταλλα
6. ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
ραδιόφωνο, τηλεόραση, τηλέγραφος, εκτυπώσεις
7. ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΥΛΙΚΩΝ
πλαστικά, γυαλί, μέταλλα, κεραμικά, ελαστικά
8. ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
φυσικό αέριο, ατμός, ηλεκτρισμός, πυρηνική ενέργεια, εναλλακτικές μορφές
9. ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
θερμική επεξεργασία, συντηρητικά, απόσταξη, ζύμωση
10. ΙΑΤΡΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
ορθοδοντική, προσθετική, διατήρηση της ζωής, ιατρικά βοηθήματα
Θα μπορούσαμε επίσης να κατατάξουμε τις παραπάνω 10 τεχνολογίες στα ήδη γνωστά μας 5 τεχνολογικά συστήματα: